Rosnący ruch między Krakowem a Katowicami sprawia, że dwupasmowa autostrada A4 przestaje spełniać swoją funkcję. Parlamentarzyści alarmują: trzeba działać natychmiast, zanim strategiczny odcinek drogowy stanie się barierą, a nie osią rozwoju regionu. Ministerstwo Infrastruktury deklaruje przyspieszenie prac przygotowawczych i rozpoczęcie projektowania trzeciego pasa ruchu.
Temat rozbudowy autostrady A4 poruszyła szeroka grupa posłów, która złożyła interpelację do ministra infrastruktury. Politycy zaznaczają, że cieszy ich fakt, iż
od 2027 roku A4 Kraków – Katowice będzie zarządzana przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Wskazują jednak na konieczność modernizacji tej drogi.
– Ten jeden z najważniejszych odcinków dróg autostradowych w Polsce wymaga pilnych inwestycji w postaci rozbudowy jego przekroju do co najmniej trzech pasów ruchu w każdym z kierunków. Takie działanie będzie wiązać z bardzo szerokim zakresem prac, konieczne jest m.in. wyburzenie lub modernizacja wiaduktów autostradowych, budowa przejść dla zwierząt czy też wykonanie dodatkowych węzłów drogowych – apelują posłowie.
Wskazują przy tym, że do realizacji tego zakresu prac konieczne będzie wykonanie raportu oddziaływania inwestycji na środowisko, uzyskanie decyzji środowiskowej i innych pozwoleń prawno-administracyjnych i zaznaczają, że chociaż do czasu przejęcia przez GDDKiA przedmiotowego odcinka autostrady A4 znajduje się on w zarządzie koncesjonariusza, to niezbędne prace przygotowawcze i projektowe powinny się już rozpocząć, gdyż ich realizacja potrwa co najmniej kilka lat.
Nie tylko Kraków – Katowice
Na interpelację odpowiedział sekretarz stanu w resorcie Stanisław Bukowiec. Zdradził, że aktualnie trwają prowadzone GDDKiA prace analityczne dot. rozbudowy autostrady A4 na odc. Katowice (węzeł Brzęczkowice) – Kraków (węzeł Balice).
– Należy wskazać, że na odcinku od węzła Murckowska do węzła Balice autostrada A4 posiada przekrój 2x2 pasy ruchu z zapewnioną rezerwą pod rozbudowę trzeciego pasa ruchu w istniejącym pasie dzielącym. W związku z tym planowane jest dla odc. węzeł Brzęczkowice – węzeł Balice skrócenie dotychczaszakładanego czasu na przeprowadzenie prac przygotowawczych poprzez przystąpienie od razu do opracowania projektu budowlanego wraz z materiałami do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach – zaznaczył Bukowiec.
Wiceminister dodał, że Generalna Dyrekcja planuje przy tym ogłoszenie wspólnego postępowania przetargowego na projekt budowlany dla odcinka zlokalizowanego na obszarze województw śląskiego i małopolskiego, tj. od węzła Brzęczkowice do węzła Byczyna oraz dla odcinka od węzła Byczyna do węzła Balice.
To jednak nie wszystko, bo w ubiegłym roku zostały przeprowadzone przez GDDKiA działania analityczne dot. istniejącego przebiegu autostrady A4 na odcinku od Wrocławia do Tarnowa wraz z określeniem wymaganych do podjęcia w pierwszej kolejności prac przygotowawczych. Efektem dokonanych analiz jest opracowanie pn. ,,Studium istniejącego przebiegu autostrady A4 na odcinku od Wrocławia do Tarnowa”.
Bukowiec przypomniał, że w ramach studium wykonano m.in. ocenę istniejącego przebiegu A4, możliwości rozbudowy o dodatkowe pasy ruchu, prognozę ruchu (dla 3 wariantów) w oparciu o międzygałęziowy model ruchu udostępniony przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych, analizę ograniczenia dostępności oraz analizę potrzeb rozbudowy A4.
Rozbudowa A4 potrzebna na już
Stanisław Bukowiec streszczając zamiary o modernizacji A4, zapewnił, że Ministerstwo Infrastruktury jest świadome konieczności podjęcia działań umożliwiających rozpoczęcie rozbudowy tej autostrady bez zbędnej zwłoki w związku z wyczerpującą się przepustowością tego strategicznego ciągu drogowego.
– W tym kontekście niezbędne jest odpowiednie przygotowanie inwestycji, które umożliwi oddanie do użytkowania rozbudowanej autostrady A4 spełniającej współczesne kryteria techniczne, środowiskowe i społeczne przy jednoczesnym zapewnieniu gospodarnego wydatkowania środków publicznych – zakończył.